مصرف سرانه لبنیات ایرانی ها زیر میانگین جهانی می باشد.

اسماعیل خاتمی مقدم، بازرس انجمن صنایع لبنی ایران می گوید: میانگین سرانه مصرف لبنیات در ایران در اوج خود به 82 کیلوگرم رسیده است که هنوز کمتر از میانگین جهانی است.

به گزارش ایلنا، خاتمی مقدم گفت: بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، مجموع تولید شیر خام گاوداری‌های صنعتی و سنتی لبنیات در سال منتهی به اسفند 99 به 8.6 میلیون تن رسید.

با توجه به جمعیت ۸۳ میلیونی ایران، سرانه تولید شیر بر حسب کیلوگرم به ازای هر نفر در سال، ۱۰۳ کیلوگرم است. با این حال، در بسیاری از گزارش ها، تولید سرانه به اشتباه به عنوان مصرف سرانه تلقی می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مصرف سرانه مجموع تولید و واردات منهای صادرات و مصرف بر اساس دام تقسیم بر جمعیت است و این فرمول شکاف معنی داری بین تولید سرانه و مصرف سرانه در ایران را نشان می دهد.

از مجموع 6/8 میلیون تن شیرخام تولیدی سالانه در ایران، 6 میلیون تن یا 70 درصد آن را گاوداری‌های صنعتی و 6/2 میلیون تنی معادل 30 درصد را گاوداری‌های سنتی تشکیل می‌دهند. واردات محصولات لبنی به جز کره طی سال های اخیر نزدیک به صفر بوده است. خاتمی مقدم گفت: در نتیجه تاثیر واردات بر مصرف سرانه صفر بوده است.

آمارهای منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که کشور سالانه 700 تا 900 هزار تن شیر خام صادر می کند که معادل 9 تا 10 درصد کل تولید شیر خام در ایران است.

خاتمی مقدم با اشاره به اینکه صادرات غیررسمی شیرخام یک میلیون تن (به صورت 80 تا 100 هزار تن شیرخشک) است، گفت: این میزان 10 درصد کل تولید شیر خام در ایران است. بخشی از شیرخشک تولید شده در کارخانه های داخلی با توجه به ذخایر استراتژیک کشور، یعنی 500000 تن یا 5 درصد از کل تولید، ذخیره می شود. خود مصرفی توسط کارخانجات لبنی، بخش کوچکی از کل تولید شیر خام، یعنی 5 درصد را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، 5 درصد شیر تولیدی در گاوداری ها مستقیماً در مزارع آنها برای مصارفی مانند تغذیه گوساله ها استفاده می شود. در مجموع باید 30 درصد شیر خام تولیدی در ایران از سرانه مصرف حذف شود.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *